Generalforsamling 25. februar 2018

1. Valg af dirigent og referent.

Svend Åge Enevoldsen blev valgt som dirigent, Jørgen Madsen referent

2. Dagsordenen blev godkendt

3. Beretningen blev godkendt

- beretningen er indsat nedenfor

4. Regnskabet blev godkendt

Det blev besluttet, at kontingentet skal fortsætte uændret.

5. Aktivitetsplan.

Der var forslag om et møde med Charlotte Valløe om forholdene i sukkerrørsplantagerne i Nicaragua; migrantarbejdere i DK og et møde med 3F’s mand i Bangladesh.

I 2019 fylder AIF Silkeborg 25 år.

6. Indkomne forslag.

Der blev bevilget 4000 kr. til Fuerza de Mujeres Wayúu – ”Wayúukvindernes Styrke”. Det er den organisation, som kæmper mod udvidelsen af kulminen i Colombia, som vi havde besøg af til det offentlige møde om ”blodkul”.

7. Valg

Jørgen Due og Jørgen Madsen blev genvalgt til bestyrelsen.

Inga Pedersen og Grethe Rasmussen blev genvalgt som suppleanter.

Revisorer: genvalg af Karen Marie Møller og Peter Fisker og Mogens Lyngsdal som suppleant.

8. Eventuelt.

Karen Nøhr vandt årets rom.

 

Beretning til AIF generalforsamling 2018

Man kan inddele AIF’s aktiviteter i tre områder:
Ting vi gør sammen med andre
Rene AIF aktiviteter
Økonomiske bevillinger

Det første område omfatter bl.a. traditioner som 8. marts og 1. maj. Men også møder, som vi afholder sammen med andre. Og her har vi jo gode traditioner for samarbejde ikke mindst med 3F, men f.eks. også med højskolen.
I april markerede vi igen årsdagen for Rana Plaza-katastrofen sammen med 3F’s internationale udvalg.
Også i april var AIF sammen med 3F og Langsøhus med til at arrangere et tankevækkende møde, Working Poor Road Trip, hvor Søren Zeuth og Peter Rasmussen tog os på tur blandt arbejdende fattige i Europa.
I maj holdt vi et møde om den danske udviklingsbistand på højskolen med Mikael Aastrup (V), Troels Yde Toftdahl (Folkekirkens Nødhjælp) og Chr. Juhl (Ø).
I november havde vi besøg fra Colombia, hvor Jakeline Romero Epiayuog Colombiasolidaritet fortalte om de voldsomme konsekvenser, som kulminerne har for lokalsamfundene.

I anden afdeling hører vores traditionsrige indsamlinger til.
AIF står for en international indsamling til LO’s 1. maj møde. I år gik indsamlingen til landarbejdere i Honduras, og vi samlede 3720 kr. ind. Der blev også samlet ind ved 3F’s morgenmøde og på Langsøhus plus mange andre steder i landet. I alt over 100.000 kr. på landsplan og over 20.000 kr. i Silkeborg.
Bl.a. fordi både AIF og 3F Silkeborg fulgte op med pæne bevillinger.

Ved LO’s Sct. Hans i Lundenlavede AIF som sædvanligt lotteri, som indbragte 9226 kr. Der var udsolgt af lodder og rigtigt mange flotte gevinster. Pengene skal gå til tekstilarbejdere i Bangladesh.

I sidste afdeling er der tre bevillinger:
To til CSAAWU, som er en fagforening for sydafrikanske vinarbejdere. Vi har tidligere støttet dem under en langvarig strejke, og denne gang var vi med til at gøre det muligt for dem at rejse til Oslo for at modtage en pris med et tilskud til deres rejse på 2000 kr. Senere bevilgede vi 5000 kr. til dem for at gøre det muligt for dem at samle deres tillidsrepræsentanter til kongres i Sydafrika.

Som det sidste støttede vi Mangfoldighedsdagen i Silkeborg med 2000 kr.

 Planer for næste år

Sammen med Enhedslisten, Kvindenetværket og 3F vil vi undersøge muligheden af at arrangere en international solidaritetsdag i Silkeborg.

Sammen med 3F vil vi markere femårsdagen for Rana Plaza, men mener så også, at vi skal overveje, om det kan fortsætte.

Silkeborg Kommunes indkøbspolitik har været i offentlighedens søgelys efter indkøb af indisk granit. AIF arbejder på at lave et møde, som kan forbedre kommunens internationale indkøbspolitik.

I 2019 har AIF 25 års fødselsdag – det skal markeres.

Generalforsamling 12. marts 2017

Referat

13 deltagere

1) Valg af dirigent, referent og godkendelse af dagsorden

Send Åge Enevoldsen blev valgt som dirigent, og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt. Dagsordenen blev godkendt. Jørgen Madsen meldte sig som referent.

2) Beretning og aktivitetsplan

Beretningen er indsat nedenfor som bilag.

Godkendt

3) Regnskab

Årsregnskabet viste udgifter på 27.006,54 kr. og indtægter på 17.108,78 kr.

Med et ”underskud” på 9879,76 kr. er der en kassebeholdning på 165.133,91 kr.

Regnskabet er indsat nedenfor som bilag.

Godkendt

4) Forslag

Der var ikke stillet forslag.

5) Valg

3 bestyrelsesmedlemmer for to år

På valg:     Else Jensen (ønsker ikke genvalg), Bente Fuglsbjerg (genvalg) Chr. Juhl (genvalg)

                Erik Wissing (nyvalgt)

2 suppleanter:

På valg:     Grete Rasmussen (genvalg) og Erik Wissing (valgt til bestyrelsen)

                Inga Pedersen (nyvalgt)

2 revisorer:

På valg:     Peter Fisker og Karen Marie Møller (begge genvalg)

1 revisorsuppleant:

På valg:     Inga Pedersen (valgt som suppleant til bestyrelsen)

                Mogens Lyngsdal (nyvalgt)

6) Eventuelt

Vagn Larsen vandt den flaske rom, som blev udloddet blandt medlemmer, der havde betalt inden generalforsamlingen. 

 

Beretning til generalforsamling 2017

På sidste års generalforsamling var jeg optimistisk nok til at udstikke et mål på 100 medlemmer i AIF Silkeborg, når vi mødtes i år.

Det har vi desværre ikke kunnet leve op til.

Den gode historie er, at den tilbagegang, der er, og som næsten udelukkende skyldes, at vi er nødt til at slette nogle medlemmer hvert år pga. af kontingentrestance, trods alt opvejes af, at vi også får nye medlemmer.

Lige nu er vi 71 enkeltmedlemmer plus fire faglige organisationer: LO, FOA, 3F og klubben på Danfoss. Sidste år på denne tid var vi 70 plus de samme fire.

At det kan lade sig gøre, er dette års repræsentantskabsmøde i LO et opmuntrende eksempel på. En indsats der gav en genindmeldelse og fire nye medlemmer.

Så vi må bare hænge i, når vi får muligheden.

Det er ikke den eneste indtægtskilde vi her, men dog den vigtigste. Knap 10.000 kr. kommer der ind i kontingenter. Hvis vi var 100, ville vi have omkring 4000 kr. mere at gøre godt med.

Sct. Hans gav stort overskud

I kraft af en stor indsats fra Bente, Else og Grethe har vi fået genrejst det traditionelle lotteri ved LO’s Sct. Hans arrangement i Lunden. De skaffer et utal af flotte gevinster, og det er helt sikkert en vigtig forudsætning for, at vi får et overskud på ca. 6000 kr.

Vi er blevet bedre til at bruge penge, og så er det jo godt, at vi har en solid formue.

Som I kan se i regnskabet kommer vi ud af året med et underskud på næsten 10.000 kr.

Og det er jeg paradoksalt nok slet ikke utilfreds med. Det er ikke et mål for os at have en formue på 175.000 kr.

Første maj gav underskud

Det er dog kun det halve af årets underskud, som jeg mener, at vi kan være godt tilfredse med.

Vi var med til at arrangere en international 1. maj fest om aftenen, og det var bestemt ikke meningen, at det skulle give et underskud på 4500 kr.

Det var et flot arrangement med to gode internationale talere fra Bangladesh og Colombia og med god musik. Og med en flot økonomisk opbakning fra en række fagforeninger og partier.

Desværre var der ikke ret mange, der oplevede det, og vi har nu konkluderet, at det ikke kan lade sig gøre at lokke folk ud af stuerne om aftenen 1. maj.

Så nu stopper vi. Vi tror ikke længere på, at der kan opbygges en tradition igen, som i ”de gode gamle dage”.

Hvad bruger vi penge på?

Vi har støttet et 3F projekt med opbygning af fagforeninger i Guatemala.

Vi støttet strejkende landarbejdere på vinfarme i Sydafrika.

Vi har støttet Laborstart, som organiserer internationale netbaserede underskriftsindsamlinger til støtte for kæmpende arbejdere overalt i verden.

Vi har støttet en annonce, som Mellemfolkeligt Samvirke satte i landsdækkende aviser, for at lægge pres på dansk modefirmaer for at få dem til at vedkende sig et medansvar for de overlevende fra katastrofen på Rana Plaza i Bangladesh for snart fire år siden.

Vi er støttemedlem i Danwath, som laver nogle fantastiske rapporter om undertrykkelse og overgreb mod arbejdere – f.eks. ophugning af Mærsk-skibe under vanvittige forhold i Indien, eller slavelignende arbejdsforhold i sydamerikanske kaffeplantager, hvor kaffen enden i danske kopper.

Møder og aktiviteter

Vi har været med til at holde møder om de livsfarlige forhold for faglige aktivister i Colombia og Guatemala, og for nylig var vi med til at vise Tom Heinemanns dokumentar om forholdene i den sydafrikanske vinproduktion, hvor han selv var til stede.

Igen i 2016 markerede vi sammen med 3F’s internationale udvalg årsdagen for Rana Plaza-katastrofen. Denne gang også sammen med tre fagforeningsaktivister fra Bangladesh.

Som vi plejer, har vi støttet 8. marts i Silkeborg. Det er jo en mangeårig tradition. En nyere tradition er Mangfoldighedsdagen i Alderslyst, som vi også støtter, og det ser også ud til, at vi får glæden af at kunne bakke det op igen her i 2017.

Bestyrelsen fungerer

Det organisatoriske arbejde i AIF Silkeborg kører stabilt. Bestyrelsen mødes 4-5 gange om året. Vi har i Bente en stabil og driftsikker kasserer. Vi har styr på medlemskartoteket og kontingentopkrævningen. Chr. sender nyhedsbreve ud og opdaterer hjemmesiden.

Bestyrelsen består ikke bare af de fem valgte medlemmer, men også af vores to suppleanter, som deltager på lige fod med de ”rigtige” bestyrelsesmedlemmer, så vi ind imellem har svært ved at huske, hvem der er hvad.

Sommetider er der nogen, der siger, at de gerne vil skiftes ud på den næste generalforsamling, men det tager vi ikke så alvorligt.

Jeg har dog lovet at sige, at der er plads til nye i bestyrelsen, hvis der er nye, der har lyst.

Hvad så med fremtiden?

Vi arbejder lige nu på et møde om den nye udviklingspolitik, som den ganske lille og helt uduelige, men meget skadelige regering har presset igennem i Folketinget. Det bliver sammen med Silkeborg Højskole her i foråret.

Efter sommerferien vil vi holde et møde om udviklingen i Grønland, igen sammen med højskolen.

Årsdagen for Rana Plaza vil vi markere igen i år sammen med 3F’s internationale udvalg. I erkendelse af at det trods alt er fire år siden nu, vil vi nok prøve noget nyt, sikkert noget med leveløn (som er noget helt andet end den dårlige løn, de får) og de elendige arbejdsforhold for arbejderne i beklædningsindustrien i Bangladesh.

Vi har lige fået kendskab til et nyt projekt, som 3F og Enhedslisten på landsplan vil søsætte til første maj. Målet er at samle 190.000 kr. ind til opbygning af fagforeninger i Honduras. Mon ikke vi kan få lov til at lege med?

Vi samarbejder med mange

Vi har et godt samarbejde med 3F, Danwatch, Mellemfolkeligt Samvirke, Ibis, Afrika Kontakt, og jeg er sikker på, at der dukker nogle spændende og vigtige opgaver op i løbet af året. Og jeg kan kun opfordre AIF’s medlemmer til at følge med i, hvad de andre laver. Bliv medlem, støttemedlem eller abonner på deres nyhedsbreve.

Hvis I ikke allerede får Laborstarts nyhedsbreve med opfordring til at skrive under på diverse støtteerklæringer for kæmpende arbejdere, så skynd jer at komme med.

 

Årsregnskab for AIF 1-1-2016 til 31-12-2016

Udgifter:

Hjemmeside                                                                                1590,00

Generalforsamling                                                          312,30

Udgifter vedrørende lotteri                                              807,45

Kontingent Danwatch                                                   1000,00

Tilskud til arrangementer:

8.marts                                                                      1000,00

Mangfoldighedsdag                                                      2000,00

1.maj:

Musik                         10.000,00

Honorar                        1957,00

Rampelys                     1900,22

Drikkevarer 1643,00

Annonce                      2914,25

I alt                           18.414,47

- salg/entre                3390,00

- tilskud                     10.500,00

                                    4524,47                                  4524,47

Annoncer:

Colombia møde                                                            1440,00

Guatamala møde                                                          1472,00

Støtte bidrag:

Laborstart                                                                   1032,07

Fagf. Guatamala                                                          5000,00

Vinarb. Sydafrika                                                         5000,00

MS Ranaplaza                                                              1000,00

Gaver vin/rom                                                               704,00

Gebyr bank                                                                   124,25

Udgifter i alt                                                           27.006,54

 

Indtægter:

Kontingent                                                                  9950,00

Indsamling lotteri                                                         6889,50

Renter bank                                                                  269,28

Indtægter i alt                                                          17.108,78

 

Årets resultat                                                            -9897,76

 

Bank d.1/1-2016                                                            175.031,67

Bank d. 31/12-2016                                             165.133,91

 

Generalforsamling 3. marts 2016

 Referat

 1                    Valg af dirigent

Svend Åge Enevoldsen blev valgt som dirigent. Jørgen Madsen som referent. 

2                    Beretning og aktivitetsplan 

Jørgen Madsen fremlagde beretningen, som blev godkendt.

Aktivitetsplan:

Rana Plaza årsdag den 24. april markeres igen i år. Søndag er en dårlig dag, så det skal i stedet være fredag eller lørdag Hvis vi vælger lørdagen den 30. april, kan vi måske få deltagelse fra Bangladesh. Det har første prioritet. 

Danwatch har lavet en rapport om kaffeproduktion i Brasilien. Bestyrelsen skal undersøge, om der er en god vinkel for AIF.

Sct. Hans lotteriet er stadig en vigtig opgave for AIF. 

Erik Wissing. fortalte om Mangfoldighedsdagen sidste år, og at det sikkert gentages i år. AIF vil stadig gerne være en del af det.

1. Maj er der mulighed for et internationalt aftenarrangement. LO har lovet at støtte økonomisk. Vi har en forhåndsaftale med Rampelys. AIF er parat til at gå med, også økonomisk. 

Sammen med 3F Silkeborg følger vi mulighederne for fortsat at bakke op bag vores samarbejdspartnere i Bangladesh. 

3                    Regnskab

Bente Fuglsbjerg fremlagde et revideret regnskab med udgifter på 11.003,78 kr. og indtægter på 17.960,89 kr. Og dermed et resultat på 6956,81 kr.

Regnskabet blev godkendt. 

4                    Forslag

Ingen forslag indleveret 

5                    Valg

Bestyrelsesmedlemmer:

Vagn Larsen ønskede ikke genvalg. Jørgen Madsen blev genvalgt. Jørgen Due blev nyvalgt. 

Suppleanter

Grete Rasmussen blev genvalgt. Erik Wissing blev nyvalgt. 

Revisorer

Genvalg af Karen Marie Møller og Peter Fisker. 

Revisorsuppleant

 Genvalg af Inga Pedersen.

  

6                    Eventuelt

Lene Fruelund/Mogens Lyngsdal vandt den flaske rom, som udtrækkes blandt de medlemmer, der har betalt kontingent ved afholdelse af generalforsamlingen.

Efter generalforsamling blev filmen ”Design With Dignity” (fra Clean Clothes Campaign) vist for de ni fremmødte.

 

 

Generalforsamling 22. februar 2015

Referat

11 fremmødte

1) Dirigent, referent, dagsorden

Dirigent Svend Åge 

Referent: Chr. J

Dagsorden blev godkendt

 

2) Beretning og aktivitetsplan

Jørgen Madsen fremlagde beretning for det forgangne år.

Bestyrelsen har fungeret godt det sidste år. Alle tager fra.

Vi har haft fokus på Mali, FN og fredsbevarende indsats og vi har holdt møde med Jan Øberg om ikke-militær konfliktløsning – sammen med Højskolen.

Vi er medarrangør af 8. marts og holdt sidste år et 1. majmøde om aftenen – om Bangladesh. Desuden var vi på gaden for at uddele flyers om tekstilindustriens arbejdsforhold i Bangladesh.

Vi har bidraget med 15.000 kr. til tekstilarbejdernes fagforening i Bangladesh efter Rana Plaza ulykken.

Vi har desuden støttet Pudemo i Swaziland hvor 2 ledere er fængslet pga. majestætsfornærmelse.

Vi har støttet stenbrudsarbejderne i Palæstina og til fagforeningen WAC i Israel.

Vi arrangerede lotteri til Sct. Hans – der gav 6.500 kr. i overskud.

Vi har planer om:

·         at holde møde om TTIP – EU-USA frihandelsaftalen.

·         en fotoudstilling fra Rana Plaza ulykken – og en præsentation af fotografen Søren Zeuth.

·         et møde om Grønland og råstofudvinding.

·         3F arbejder på et møde med Sten Toft, der arbejder i Asien blandt tekstilarbejdere. Det bliver sandsynligvis 14. april.

·         3F arrangerer møde om Palæstina 16. marts kl. 19.00 om Palæstina

Beretningen blev godkendt.

 

3) Regnskab

Bente Fuglsbjerg fremlagde regnskab for 2014

Der havde været udgifter på i alt 53.493 kr. og indtægter på i alt 21.371 kr.

Året endte med en kassebeholdning på i alt 168.074 kr.

Vi har pt. 45 medlemmer af foreningen.

Regnskabet blev godkendt

 

4) Forslag

Der var ikke indkommet forslag

 

5) Valg

3 bestyrelsesmedlemmer for to år

Valgt blev: Else Jensen, Bente Fuglsbjerg, Christian Juhl

2 suppleanter for 1 år

Valgt blev: Grete Rasmussen og Peter Stehr

2 revisorer

Valgt blev: Peter Fisker og Karen Marie Møller

1 revisorsuppleant

Valgt blev: Inga Pedersen

          

6) Eventuelt

Der blev trukket lod om en flaske rom blandt medlemmer, der havde betalt kontingent inden generalforsamlingen. Vinderen blev Lars Andersen / Inge Meldgaard. 

 

 

Generalforsamling 16. marts 2014

Referat

13 fremmødte

 

Dagsorden 2014

1) Valg af dirigent, referent og godkendelse af dagsorden

2) Beretning og aktivitetsplan

3) Regnskab

4) Forslag

5) Valg

     2 bestyrelsesmedlemmer for to år

     På valg: Jørgen Madsen og Vagn Larsen  

     2 suppleanter: Grete Rasmussen og Peter Stehr

     2 revisorer: Peter Fisker og ledig plads

     1 revisorsuppleant: Karen Marie Møller

6) Eventuelt

 

 

1) Valg af dirigent, referent og godkendelse af dagsorden

Sven Åge Enevoldsen, dirigent

Jørgen Madsen, referent

dagsorden godkendt

 

2) Beretning og aktivitetsplan

Bestyrelsens skriftlige beretning:

Siden sidste generalforsamling har opgaven i høj grad været at konsolidere AIF Silkeborg.

Regnskabet skulle sættes i system; medlemskartoteket revideres; bestyrelsen skulle genindføre nogle rutiner; nyhedsbrev og hjemmeside genoprettes.

Alt i alt er det hele lykkedes. I perioden har der været afholdt fire bestyrelsesmøder. Hjemmesiden er genoprettet og der er sendt tre nyhedsbreve ud.

Desuden har vi afholdt to offentlige møder og som sædvanligt været med i kredsen, som arrangerer 8. marts og 1. maj.

I efteråret arrangerede vi sammen med 3F Silkeborg et møde (”Er der blod på din T-shirt”) om forholdene i tekstilindustrien i Asien. Baggrunden var bl.a. de forfærdelige ulykker i Bangladesh.

Vi havde besøg af formanden for en beklædningsarbejderfagforening i Bangladesh og fra en tilsvarende fagforening i Sri Lanka.

Samtidig meldte AIF Silkeborg sig ind i Clean Clothes Campaign, som er en international organisation, som arbejder på at forbedre vilkårene for beklædningsarbejdere i den tredje verden.

Det andet møde handlede om udviklingen i Egypten, (”Egypten, revolution og fagbevægelse”) og blev afholdt i samarbejde med 3F og Langsøhus. Marie Larsen, som har opholdt sig i Egypten i flere år, holdt et spændende oplæg om fagbevægelsens rolle i den egyptiske revolution. En vinkel som ofte overses.

Det er en god tradition at holde møder sammen med de andre lokale organisationer, som forholder sig til den internationale udvikling. Vores naturlige samarbejdspartnere er ud over 3F og andre fagforeninger f.eks. Kvindenetværket og Silkeborg Højskole. Og også gerne venstrefløjspartierne.

AIF’s medlemmer bliver inviteret til at deltage i forskellige arrangementer af internationalt karakter på 3F’s kursusejendom, Langsøhus. Det er vi selvfølgelig glade for, og når det passer med udgivelsen af vores nyhedsbrev, sender vi invitationen videre.

Der har været et mindre dyk i antallet af medlemmer gennem de seneste par år. Det hænger selvfølgelig sammen med vores aktivitets- og oplysningsniveau. Det skal vi gerne have rettet op på i den kommende periode.

Bestyrelsen har en forventning om, at et passende aktivitetsniveau er 4-6 bestyrelsesmøder og 2-4 offentlige møder om året, meget gerne i samarbejde med andre organisationer.

Og at vi også fremover deltager i 8. marts og 1. maj arrangementer.

I forlængelse heraf skal der sendes nyhedsbreve ud til medlemmerne og hjemmesiden opdateres løbende.

For at mindske det administrative arbejde og i øvrigt også spare penge vil der i fremtiden ikke blive sendt papirbreve og girokort ud til de medlemmer, som vi har mailadresser på. Og det er langt de fleste.

 

I forlængelse af den skriftlige beretning fremlagde formanden bestyrelsens planer for de kommende måneder:

I samarbejde med Silkeborg Højskole afholdes et møde 28. april om Mali, FN og international konfliktløsning. Oplægsholdere bliver Jørgen Estrup fra FN Forbundet og Chr. Juhl.

Den 24. april er årsdagen for katasrofen på Rana Plaza. Det bliver markeret sammen med 3F.

1. maj er AIF med. Forhåbentlig bliver der et aftenarrangement på Rampelys.

AIF forsøger at genoplive lotteriet ved LO’s Sct. Hans aften.

 

Beretningen blev enstemmigt godkendt.

 

3) Regnskab

Bente Fuglsbjerg fremlagde regnskabet (se nedenfor)

Det er kassererens forventning, at gebyrer til AL fremover bliver væsentlig mindre pga. netbank

8. marts har fået selvstændig konto, hvilket betyder at 10.190,25 kr. trækkes ud af AIF’s konto til denne.

AIF Silkeborgs medlemstal 87, heraf fem fagforeninger.

Der blev trukket lod om en flaske rom blandt de medlemmer, der havde betalt kontingent inden generalforsamlingen. Margrethe Skøtt blev den heldige vinder.

 

4) Forslag

Intet

 

5) Valg

     2 bestyrelsesmedlemmer for to år

     På valg: Jørgen Madsen og Vagn Larsen. Genvalg

     2 suppleanter: Grete Rasmussen og Peter Stehr. Genvalg

     2 revisorer: Peter Fisker genvalgt. Karen Marie Møller nyvalgt

     1 revisorsuppleant: Inga Pedersen valgt

 

6) Eventuelt

Chr. Juhl fortalte følgende:

AIF i 20 år

1. juni 1994 samledes 11 personer (8 enkeltpersoner og 3 organisationsrepræsentanter) og dannede AIF-Arbejdernes Internationale Forum i Silkeborg. Indtil da havde SID (senere 3F) lavet en smule fagligt internationalt arbejde. Der var enighed om, at tiden var inde til en mere systematisk fælles indsats for den internationale - ikke mindst faglige internationale - solidaritet skulle styrkes.

Ved årets Sct. Hans arrangement i Lunden blev silkeborgenserne for første gang præsenteret for en lille folder om AIF og blev tilbudt medlemskab.

Kun 3 måneder efter det stiftende møde udsendte bestyrelsen første udgave af det nyhedsbrev, der er blevet rygraden i foreningens virke.

26. september afholdt AIF sit første offentlige møde med titlen: Gavner dansk bistand U-landene? Her lagde Christian Kelm-Hansen op til debat om dansk udviklingsbistand. Han var blandt de de første medlemmer, der stiftede foreningen, og han blev senere æresmedlem af AIF for international solidaritet.

Senere på året var der folketingsvalg. Her arrangerede AIF debatmøde om samme emne - denne gang med de lokale folketingskandidater som indledere.

Foreningens økonomiske start blev sikret af en bevilling fra det lokale LO på i alt 2.000 kr. Kontingentet blev fra start fastsat til 125 kr., Ved årets udgang var AIF’s medlemstal steget til 47 enkeltmedlemmer og 11 fagforeninger.

Medlemmerne på den stiftende generalforsamling var:

Jørgen Thyde, Christian Kelm-Hansen, Claus Nørgaard, Hanna Dybdal Jakobsen, Bjarne Hansen, Henrik Smedegaard Larsen, Ib Rasmussen, Christian Juhl, Dansk Kommunalarbejder Forbund, Dansk El-forbund, HK-Silkeborg

 

Erik Wissing foreslog, at bestyrelsen overvejer følgende emne til et møde::

Konkurrencestaten spiller en væsentlig rolle i udviklingen i Danmark.

Kan det lade sig gøre sætte fokus på, hvad det begreb betyder i forhold til landene i den tredje verden?

Dirigenten afsluttede generalforsamlingen og takke for god ro og orden.

  

Årsregnskab for AIF i perioden 1-1-2013 til 31-12-2013

UUdgifter:

Porto                                                              560,00

Hjemmeside                                                  695,00

Generalforsamling annonce mm.                1.179,00

Forplejning                                                     321,00

Transport                                                     1.044,00

Gebyr bank                                                     899,00

Honorar Marie Ægypten  arr.                                               500,00

8.marts                                                         1.000,00

Ægypten møde Langsøhus                           3.492,25

Støtte til Palæstina 3.f                                 35.000,00

Støtte til Kasmir indsamling                         2.000,00

Støtte til Pakistan indsamling                                             2.000,00

 

Udgifter i alt                                             48.690,25

 

Indtægter:

Kontingent                                                15.300,00

Renter bank                                                   761,74

Overskud fra 8. marts arr.                           2.887,25

 

Indtægter i alt                                          18.948,99

 

Årets  resultat  (48.690,25 - 18948,99)       -29.741,26

 

Bank indestående  1-1-2013                                           229.937,31

 

Bank indestående 31-12-2013                 200.196,05 

  

8.Marts regnskab:

Indestående 8.marts penge på konto d.1-1-2013:             7.303,13

Overskud fra 8. marts arr.                                                 2.887,25

I alt                                                                                 10.190,38

 

Selvstændig 8.marts konto oprettet februar 2014. 

10.190,38 kr. er overført hertil.

 

Medlemmer pr. 16/2-2014:  87

Heraf 5 fagforeninger

 

 

 

 

 

Generalforsamling 6. februar 2013

Referat  

15 deltagere

Før generalforsamlingen fortalte Nikolaj Thorborg fra Ibis om Ibis’ og Operation Dagsværks projekt for 2013, som handler om uddannelse af unge i Sierra Leone, som skal gøre unge i stand til at kigge lokale myndigheder og mineselskaber i kortene, så lokalbefolkningen kan få noget ud af de rige diamantforekomster i landet.

Dagsorden

1)                         valg af dirigent, referent og godkendelse af dagsorden

2)                         beretning og aktivitetsplan

3)                         regnskab

4)                         forslag

5)                         valg

                             3 bestyrelsesmedlemmer for to år

                             På valg: Chr. Juhl, Else Mikkelsen, Per Thorendal

                             1 bestyrelsesmedlem for et år

                             På valg: Jens Peter Hansen

                             2 suppleanter: Vagn Larsen og Peter Stehr

                             2 revisorer: Bente Fuglsbjerg og Peter Fisker

                             1 revisorsuppleant: Karen Marie Møller

6)                         eventuelt

 

1)                         Valg af dirigent, referent og godkendelse af dagsorden

Jørgen Madsen blev valgt som dirigent og referent.

Dagsordenen blev godkendt.

 

2)                         Beretning og aktivitetsplan

På vegne af bestyrelsen måtte Jørgen Madsen beklage, at det forgangne år stort ikke havde budt på nogen aktiviteter, og at bestyrelsen på det nærmeste var gået i opløsning.

Han opfordrede til, at man så fremad og valgte en bestyrelse, som ville kunne rette op på tingenes sørgmodige tilstand, så AIF igen kunne blive en levende organisation.

Der forelå heller ikke nogen aktivitetsplan, og Jørgen Madsen opfordrede til, at medlemmerne kom med forslag som kunne inspirere den kommende bestyrelse.

Følgende ideer blev nævnt:

  • Sierra Leone i samarbejde med Ibis og Operation Dagsværk
  • Aktiv deltagelse i Clean Clothes Campaign, som AIF Silkeborg er medlem af, og som 3F Silkeborg netop har meldt sig ind i
  • Boycot kampagne af varer fra de besatte områder i Palæstina
  • Grækenland
  • Syrien
  • Working poor
  • Og selvfølgelig deltagelse i de sædvanlige aktiviteter: 8. marts og 1. maj.

 

3)                         Regnskab

Else Mikkelsen fremlagde et regnskab for 2012 med indtægter på 61.174 kr., udgifter på 33.257 kr. og et overskud på 28.457 kr.

AIF Silkeborg har en samlet formue på 229.937 kr.

Det skal bemærkes, at regnskabet omfatter samlede indtægter og udgifter for 8. marts arrangementet og aftenarrangementet 1. maj.

Revisorerne opfordrede til, at der fremover føres særskilte regnskaber for sådanne arrangementer.

I øvrigt bliver bananarbejderkontoen og Palæstinakontoen ikke længere administreret af AIF Silkeborg.

 

4)                         Forslag

                             Der var indkommet et forslag fra Karen Marie Møller og Chr. Juhl om at bevilge 2000 kr. til hver af to STS projekter i Pakistan:

Fikr-e-noa skolen i Kasmir og Labour Education Foundation’s uddannelse af faglige aktivister i Pakistan.

Begge dele blev vedtaget.

 

5)                         Valg

3 bestyrelsesmedlemmer for to år

Valgt blev: Chr. Juhl, Else Jensen og Bente Fuglsbjerg

1 bestyrelsesmedlem for et år

Valgt blev: Vagn Larsen

2 suppleanter: Grete Rasmussen og Peter Stehr

2 revisorer: Inge Høgh og Peter Fisker

1 revisorsuppleant: Karen Marie Møller

 

6)                         Evt.

Intet

 

Referat fra konstituerende bestyrelsesmøde umiddelbart efter generalforsamlingen

 

Til stede: Jørgen Madsen, Bente Fuglsbjerg, Else Jensen og Vagn Larsen

Suppleanter: Peter Stehr og Grete Rasmussen

Afbud: Chr. Juhl

Bestyrelsen konstituerede sig med

Formand, Jørgen Madsen

Næstformand, Else Jensen

Kasserer, Bente Fuglsbjerg

Hjemmeside og nyhedsbrev, Chr. Juhl

Bestyrelsen vil forsøge at holde møder om søndagen, da det vil give Chr. Juhl størst mulighed for at deltage.

Første bestyrelsesmøde bliver søndag den 10. marts kl. 14 hos Jørgen Madsen.